Nový pohled na analytiku díky Google Analytics 4

Google Analytics 4 je konečně zde.

Dočíst článek zabere:

Sdílet na sociálních sítích:

Moderní technologie se neustále vyvíjí vpřed, a tak se mění potřeby i chování lidí, kteří je používají. Konkrétně mobilní telefony jsou součástí našeho života čím dál více a lidé ho stále více používají k procházení webových stránek. Aktuální čísla ukazují, že přibližně polovina uživatelů prochází webová stránky pomocí mobilních zařízení a toto číslo pravděpodobně v budoucnu poroste. Na tento trend reaguje mnoho provozovatelů obchodů i služeb tím, že lidem nabídne mobilní aplikaci nahrazující původní webový obsah. 

Změny ve webové analytice

Odpovědí na nové trendy v chování uživatelů v oblasti analytiky byl před několika lety Firebase, který měří chování uživatelů v mobilních aplikacích. Tou dobou se ale začal objevovat poměrně častý problém: jak sjednotit měření webu a mobilní aplikace? Firebase se navíc potýkal s častou kritikou, protože poskytuje jen nejzákladnější informace a dnešním nárokům analytiků i marketérů nestačí. Na začátku letošního roku přišel Google s jasnou odpovědí a tou byla platforma App + Web, která usnadňovala analytiku napříč všemi zařízeními a sjednocovala data z webu a aplikace. Šířkou i hloubkou dat se pak vyrovná klasickým webovým Google Analytics.

Donedávna byl App + Web k dispozici jen jako beta, neboli testovací verze, kterou Google v polovině října vypustil do světa pod názvem Google Analytics 4, zkráceně GA4. Nyní je tedy GA4 oficiální novou verzí Google Analytics a nově založené Google účty již běží na nich. Je zde ale i možnost vrátit se k původním GA nebo využívat duální měření GA a GA4 a porovnávat je mezi sebou.

Hlavní změny v GA4

Datové Streamy

Rozdíl oproti původním GA je už na úrovni hierarchie účtů. Zatímco u klasických GA (universal analytics) to byl Účet > Služba > Výběr dat, tak u GA4 je to jen Účet a Služba. U služby pak výběry dat nahrazují tzv. datové streamy.

Datové streamy jsou vlastně zdroji dat z různých platforem, většinou z webu a z mobilní aplikace a spojují data na jednom místě. Například filtry, které jsme u GA byli zvyklí aplikovat na úrovni výběrů dat se u GA4 aplikují právě na úrovni datových streamů.

Rozhraní

V levé nabídce je místo reportů nově sekce Životní cyklus (life cycle) a původní reporty byly nahrazeny Statistikami (insights).

Parametry

Události zaznamenané v mobilní aplikaci jsou ve Firebase rozčleněny pomocí parametrů. Oproti tomu u webu se události v GA člení podle kategorií, akcí a štítků. V GA4 se nově všechny události třídí podle parametrů a tak je lze snadno spojovat na stejné úrovni.

Pro jaké projekty se hodí GA4?

Projekt, který využívá pouze web

GA4 používá nový způsob měření, který se více zaměřuje na uživatele a jeho samotné akce – každá akce je zde událostí (eventem). Tato struktura je vhodnější pro interaktivní weby, především pro ty, které využívají javascriptové frameworky.

Projekt, který má pouze mobilní aplikaci

Kdo má mobilní aplikaci, tak jistě zná Firebase, což je nástroj pro celkovou správu mobilních aplikací od vývoje až po analytiku. Právě analytika se u Firebase potýká se slabinami a všechny její nedostatky řeší právě GA4. Forebase můžete používat spolu s GA4, stačí je propojit nastavením integraci ve správci GA4. GA4 je samozřejmě možné použít i bez Firebase.

Projekt, který využívá webovou i mobilní aplikaci

Právě pro projekty tohoto typu, kterých je nyní čím dál více, bylo GA4 vytvořeno. 

Závěr

GA4 je dlouhoočekávaná záplata na slepé místo měření mezi mobilními aplikacemi a webem, která byla konečně oficiálně vydána. Dívá se na data trochu jiným způsobem, než jak to dělají GA a poskytují hlubší pohled, než to dokázal Firebase.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.