Autorské právo na webových stránkách

Dočíst článek zabere:

Sdílet na sociálních sítích:

Tento článek bude prvním dílkem z minisérie článků, které budeme na našem blogu publikovat. Jedná se o zkušenosti, které jsme načerpali na letošním WordCampu 2019.

Nejprve se musíme podívat na to, co to je autorské dílo. Může to být cokoliv, co bylo vytvořené člověkem, tedy například tento článek, logo, grafika, fotografie atd.. Autorské dílo to je v situaci, kdy to nějak umělecky zpracujete. Například i mapy jsou autorským dílem, ovšem kromě Google map, tedy map které zobrazují skutečnosti. Ze sociálních sítí platí, že na příklad tweety nejsou autorským dílem, pokud to nejsou nějaký básničky atd. Naopak veškeré fotografie jsou autorským dílem vyjma například lékařských skenů. Jak vidíte, všude jsou výjimky.

Hranice je velmi tenká, vždy záleží na tom, zda je dílo kreativní!

Případ opice a její selfie – vlastnické právo v praxi

Zajímavý příklad z oblasti autorského práva začal v roce 2011, kdy se fotografovi Davidu Slaterovi podařil husarský kousek. Na stativu nechal svůj foťák a opice s foťákem začaly fotit. Když fotografie publikoval, všechna světová média je převzala a tím podle jeho názoru porušila jeho autorská práva. Jenže pozor, technicky ty fotografie nedělal Slater, ale opice. A práva na fotografie mají tedy ty opice. Zajímavé, že?

V praxi to pro vás znamená, že je třeba rozlišovat, kdo je skutečným autorem a kdo má na dané dílo práva. Zde se dostáváme k problematice fotobank. Pozor si dejte například na pixabay.com či jiné podobné portály, které nabízí fotografie k použití zdarma. I když to pixabay deklaruje ve svých podmínkách, právo k fotografiím mají stále autoři a nic jim nebrání v tom, aby po vás požadovali náhradu za použití jejich díla. Nic na tom nezmění fakt, že sdílením na portálu Pixabay museli potvrdit svůj souhlas se fotek.

Vlastní zásah do cizích práv

Jak je to se zásahem do cizího díla, které má autorská práva? představte si, že vlastníte webové stránky a na něm máte logo od externího dodavatele.

Co na něm můžete změnit? Můžeme na něm udělat malé úpravy, například změnit barvu. Nesmíme ale porušit práva logo manuálu.

Před úpravou musíte mít jasné, zda máte právo na zdrojový soubor? Vždy záleží na konkrétní dohodě s autorem. Nejlepší je řešit tyto problémy s pomocí tzv. licenční smlouvy. Ta jasně definuje práva a povinnosti všech zúčastněných stran.

Pozor si dejte na použití práv pro dílo pro jiný subjekt. Například pokud jste nejprve fungovali jako fyzická osoba a přejdete na s.r.o., musíte získat souhlas od autora pro použití na nový subjekt.

Tvorba loga zaměstnanci

Taktéž platí, že pokud váš zaměstnanec vytvoří logo v rámci pracovní činnosti a je to v pracovní smlouvě, pak práva přechází na firmu.

Pokud ale podobnou činnost nemá v pracovní smlouvě, je potřeba to vyřešit licenční smlouvou.

Autorství na Facebooku a jiných sítích

Jak už jsme vysvětlili výše, články (tedy i ten náš) jsou autorským dílem. Když ho někdo jiný nasdílí na sociální síť, tak k tomu není třeba souhlas autora, protože platí, že se tím nerozšíří jeho publikum. Veškeré články jsou totiž volně dostupné a principiálně se na problematiku nahlíží tak, že se k nim uživatelé mohou kdokoliv dostat. Proto není potřeba licence.

Ovšem pozor, je tady menší výjimka. Řekněme, že v našem článku je video, na které nemáme licenci. Kdo odpovídá za porušení práv, autor článku a nebo ten, kdo jej sdílí?

Zde platí následující: pokud článek sdílíme pro podnikatelské účely, tak odpovídáme za všechno sdílené, i za porušení práv. Pokud tedy nesdílíme pro osobní potřebu, ale pro firemní účely, pak pozor, odpovídáte za to, co sdílíte.

Na co si ještě dát pozor:

  1. Podle GDPR musíme mít souhlas všech se sdílením jejich fotek na sociální sítě. V praxi to není možné, proto na velkých akcích je dobré mít alespoň upozornění na to, že se fotografie budou sdílet.
  2. Pozor při sdílení odkazů na sociální sítě pro jiné akci či firmy, jedná se o skrytou reklamu a je nutné to do toho článku napsat.
  3. Pozor na klamavou reklamu – pokud slíbíme zvýšení návštěvnosti webových stránek o 200%, musíme to splnit, jinak jde skutečně o klamání spotřebitele.

Trvání autorského práva

Na závěr dodejme, že autorská práva zanikají až 70 let po úmrtí autora. Nárok na ta práva přebírají dědicové, kteří na dílo mají stejný nárok jako jeho předchozí autor.

Dbejte na dodržování autorských práv na webových stránkách a vyhnete se mnoha problémům. Všude pište jméno autora a odkazujte na zdrojový článek. Pak by neměl nastat problém.

Autor - DAVID SLATER
Jedna z fotografií, které David zachytil na svou kameru. Tuto fotografii skutečně vyfotila opice. Autor – DAVID SLATER

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.