Co to je optimalizace pro vyhledávače (SEO) a jaké jsou její základy?

"Optimalizace pro vyhledávače" je velmi široký pojem označující mnoho různých faktorů ovlivňujících pozici webové stránky ve vyhledávači. Po přečtení článku budete vědět, co to optimalizace pro vyhledávače je a proč by jste se o ní měli zajímat.

Dočíst článek zabere:

Sdílet na sociálních sítích:

Co je to SEO?

Optimalizace pro vyhledávače je překlad z anglického „Search engine optimisation“, ve zkratce SEO (tato zkratka je dále použita v textu). Je to ve své podstatě marketingová disciplína zaměřující se na růst návštěvnosti webové stránky z organických (neplacených) zdrojů. Existuje mnoho aspektů, které ovlivňují pozici webové stránky ve vyhledávačích – počínaje textem na stránce a konče odkazy jiných webových stránek na váš článek. Optimalizace pro vyhledávače se rozděluje na dva základní směry podle toho, kde k optimalizaci dochází – na optimalizaci na webové stránce a na optimalizaci mimo webovou stránku. Konkrétním příkladům se budeme věnovat v některém z dalších příspěvků. Prozatím si pouze představíme hlavní aspekty jednotlivých přístupů:

Optimalizace na webové stránce

Jak již samotný název napovídá, do této kategorie spadají všechny kroky, které je možné provádět na webové stránce. Abychom mohli optimalizaci úspěšně provádět, musíme si ještě vysvětlit pojem „klíčové slovo“. Zjednodušeně řečeno, klíčové slovo je takové slovo, které lidé zadají do vyhledávače, aby nalezli to, o čem se chtějí něco dozvědět. Pokud si budou chtít zjistit něco o optimalizaci webových stránek, zadají pravděpodobně do vyhledávače spojení jako jsou „co to je optimalizace pro vyhledávače“, „optimalizace pro vyhledávače SEO“ a nebo prostě „optimalizace pro vyhledávače“.

Následující faktory na webové stránce přímo ovlivňují její pozici ve vyhledávačích:

  • Délka a kvalita textu. Doporučený minimální počet slov na stránce je 300, platí však čím více tím lépe. Kvalitu textu nedokážou vyhledávače posoudit přímo, ale podle toho, jak moc lidé konkrétní stránku opouštějí bez toho, aniž by si jí přečetli.
  • Četnost klíčového slova nebo fráze – V případě tohoto článku to bude fráze „optimalizace pro vyhledávače“. Celý článek je na toto slovní spojení upraven. U četnosti pozor, nesmíte klíčové slovo použít příliš často, jinak je to vnímáno jako spam.
  • Nadpisy  – klíčové slovo musí být obsažené v nadpisu a minimálně jednom podnadpisu.
  • První odstavec – klíčové slovo by mělo být obsažené v prvním odstavci.
  • Interní odkazy  – odkazy v rámci vaší webové stránky.
  • Obrázky, grafika či jiné multimediální soubory – Optimalizace obrázků je zvlášť důležitá proto, že vyhledávače prozatím nerozumí tomu, co se na obrázku nachází. Nejedná se pouze a název obrázku, který by měl mít v sobě obsažené klíčové slovo, ale také jeho popisek.
  • Title a description tag – title je popisek stránky, který se zobrazuje v názvu záložky a description je tag, který popisuje, o čem stránka a nebo příspěvek je. Description tag je většinou zobrazený ve výsledcích na googlu, proto je důležité mít jej dobře napsaný. 

    optimalizace-title-a-description-tag

    Ukázka title a description tagu.

  • Pozor na gramatiku – ano, špatná gramatika a překlepy snižují kvalitu článků a Google to pozná.
  • Komentáře a sociální média – komentáře čtenářů a sociální interakce také pomáhají s SEO. 

Optimalizace mimo webovou stránku

Na rozdíl od předchozí sekce, nyní se zaměříme na optimalizaci aspektů mimo webové stránky. Mezi hlavní prvky patří tyto:

  • Význam a počet externích odkazů – externí odkazy od začátku patří k nejdůležitějším SEO faktorům. Pokud na vaše webové stránky odkazuje jiný web, je to většinou chápáno jako potvrzení kvality a vnímáno pozitivně. Důvod, proč pouze většinou je, že ne všechny webové stránky jsou považované za kvalitní a odkazy z takových stránek mohou vašemu webu dokonce ublížit. Jako špatná jsou často považovaná fóra, neudržované weby a nebo weby s velkým množstvím odkazů.
  • Sociální média – jejich optimalizace nemá přímý vliv na kvalitu webové stránky, ale může vám přinést nové návštěvníky.
  • Hodnocení – nezapomeňte, že vaši klienti vás mohou hodnotit. Ať už na Googlu, Facebooku či jinde. Mít dobré hodnocení Vám může jedině pomoci a něco o vás vypovídá.
  • Katalogy a mapy – existuje nespočet katalogů pro firmy. Jste na všech, které jsou zdarma, uvedení? Bude vás to stát pouze trochu času, ale přitom můžete získat nové klienty. Zároveň správné umístění na Google mapách a Mapy.cz vás udělá snáze dohledatelné.

Proč se věnovat SEO?

Jsem si jistý, že na tuto otázku jste si již odpověděli sami. Pokud chcete, aby se vaše webové stránky zobrazovaly vysoko ve vyhledávačích, musíte pro to něco udělat. SEO optimalizace je poměrně náročný proces a co je paradoxní, nikdo přesně neví, jak SEO funguje. Algoritmus vyhledávání si totiž všechny vyhledávače střeží a my tedy přesně nevíme, co vlastně hraje největší roli. Google ale vydává různá prohlášení o změnách ve svém algoritmu a pravidelně o tom informuje. Na základě těchto informací máme poměrně dobrou představu o tom, jakým způsobem webové stránky optimalizovat.

Přijde vám optimalizování webových stránek jako příliš náročné? Zklamal vás fakt, že SEO není exaktní věda a my vy vlastně ani přesně nemůžete vědět, jak takovou SEO optimalizaci udělat?

Nebo naopak je to pro vás snadné a děláte to pravidelně? Zanechte nám pod článkem komentář s vašimi zkušenostmi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.